Przed wyjazdem do pracy w opiece w Niemczech poznaj podstawowe procedury wzywania pogotowia ratunkowego .
W pracy nad osobami starszymi w Niemczech, może się zdarzyć sytuacja, kiedy właściwe rozpoznanie sytuacji i szybkie wezwanie pogotowia ratunkowego może uratować życie osobie Podopiecznej. Dlatego ta praca wymaga nie tylko odpowiedniego doświadczenia, empatii wobec podopiecznych czy np. znajomości języka, ale także umiejętności postępowania w sytuacjach zagrożenia życia.
Gdzie zadzwonić żeby wezwać pogotowie ?
Najważniejsze telefony alarmowe w Niemczech:
- pogotowie ratunkowe (Feuerwehr und Rettungsdienst): 112
- Policja (Polizei): 110
- Służba medyczna na telefon (Ärztlicher Bereitschaftsdienst): 116117
Służba medyczna na telefon (116117) – to bezpłatny numer, pod którym otrzymamy wskazówki lekarskie przez całą dobę, także w weekendy i święta, gdy lekarze są niedostępni. Można z niego korzystać w wyjątkowych i nagłych sytuacjach.
Karetkę wzywaj tylko w sytuacji:
- bezpośredniego zagrożenia życia
- nagłej, której skutkiem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia
- nagłego pogorszenia się stanu osoby chorej, który może prowadzić do uszczerbku na zdrowiu.
Sytuacji, w których powinniśmy wezwać pogotowie może być wiele. Opiekun na miejscu samodzielnie podejmuje decyzję. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych sytuacji, w których zagrożone jest zdrowie albo życie pacjenta:
- urazy powstałe w wyniku upadku, kiedy występuje podejrzenie złamania
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej, zatrzymanie akcji serca
- nasilona duszność
- nagły ostry ból brzucha
- uporczywe wymioty zwłaszcza z domieszką krwi
- bardzo wysoka gorączka z drgawkami
- masywny krwotok
Wezwanie pogotowia w Niemczech – krok po kroku
- Zachowaj spokój. Sytuacja stresowa, jaką jest wzywanie pogotowia w Niemczech, może wydawać się bardzo trudna. Pamiętaj jednak, że służby pod numerem 112 to wykwalifikowana kadra, która udzieli Ci niezbędnego wsparcia poprzez wyraźne, proste polecenia i pytania, które na pewno zrozumiesz.
- Wybierz numer 112. jest to darmowy numer alarmowy. Połączenie z telefonu komórkowego wykonasz nawet wtedy nie masz środków na koncie,
- Podaj wszystkie niezbędne dane. Dyspozytor, zgodnie z procedurami przyjmowania zgłoszeń może zapytać Cię m.in. o Twoje imię i nazwisko, dane poszkodowanego, dokładny adres, numer telefonu kontaktowego, leki, które przyjmuje podopieczny lub choroby, na które się leczy.
- Opisz sytuację. Postaraj się w prostych słowach opisać, co stało się podczas Twojej pracy – co stało się osobie starszej, a także w jakiej kondycji jest w tym momencie. Nie zapomnij też poinformować, że jesteś opiekunem osoby, która potrzebuje pomocy.
- Zapytaj, kiedy przyjedzie karetka. Dyspozytor udzieli Ci wszelkich informacji, które będą potrzebne (m.in. czy możesz jakoś pomóc osobie starszej aż do przyjazdu karetki itp.). Zapytaj, kiedy możecie spodziewać się przyjazdu pomocy.
- Czekaj z podopiecznym na przyjazd pogotowia. Wykonaj czynności, o których mówił dyspozytor lub po prostu poczekaj na pogotowie. Jeśli senior ma być odwieziony do szpitala, dowiedz się, która to placówka, a następie poinformuj o zdarzeniu agencję pracy i rodzinę podopiecznego.