Przed wyjazdem do pracy w opiece w Niemczech poznaj podstawowe procedury wzywania pogotowia ratunkowego .

pracy nad osobami starszymi w Niemczech, może się zdarzyć sytuacja, kiedy właściwe rozpoznanie sytuacji i szybkie wezwanie pogotowia ratunkowego może uratować życie osobie Podopiecznej. Dlatego ta praca wymaga nie tylko odpowiedniego doświadczenia, empatii wobec podopiecznych czy np. znajomości języka, ale także umiejętności postępowania w sytuacjach zagrożenia życia.

Gdzie zadzwonić żeby wezwać pogotowie ?

Najważniejsze telefony alarmowe w Niemczech:

  • pogotowie ratunkowe (Feuerwehr und Rettungsdienst): 112
  • Policja (Polizei): 110
  • Służba medyczna na telefon (Ärztlicher Bereitschaftsdienst): 116117

Służba medyczna na telefon (116117) – to bezpłatny numer, pod którym otrzymamy wskazówki lekarskie przez całą dobę, także w weekendy i święta, gdy lekarze są niedostępni. Można z niego korzystać w wyjątkowych i nagłych sytuacjach.

Karetkę wzywaj tylko w sytuacji:

  • bezpośredniego zagrożenia życia
  • nagłej, której skutkiem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała lub utrata życia
  • nagłego pogorszenia się stanu osoby chorej, który może prowadzić do uszczerbku na zdrowiu.

Sytuacji, w których powinniśmy wezwać pogotowie może być wiele. Opiekun na miejscu samodzielnie podejmuje decyzję. Poniżej przedstawiamy kilka wybranych sytuacji, w których zagrożone jest zdrowie albo życie pacjenta:

  • urazy powstałe w wyniku upadku, kiedy występuje podejrzenie złamania
  • nagły, ostry ból w klatce piersiowej, zatrzymanie akcji serca
  • nasilona duszność
  • nagły ostry ból brzucha
  • uporczywe wymioty zwłaszcza z domieszką krwi
  • bardzo wysoka gorączka z drgawkami
  • masywny krwotok

Wezwanie pogotowia w Niemczech – krok po kroku

  1. Zachowaj spokój. Sytuacja stresowa, jaką jest wzywanie pogotowia w Niemczech, może wydawać się bardzo trudna. Pamiętaj jednak, że służby pod numerem 112 to wykwalifikowana kadra, która udzieli Ci niezbędnego wsparcia poprzez wyraźne, proste polecenia i pytania, które na pewno zrozumiesz.
  2. Wybierz numer 112. jest to darmowy numer alarmowy. Połączenie z telefonu komórkowego wykonasz nawet wtedy nie masz środków na koncie,
  3. Podaj wszystkie niezbędne dane. Dyspozytor, zgodnie z procedurami przyjmowania zgłoszeń może zapytać Cię m.in. o Twoje imię i nazwisko, dane poszkodowanego, dokładny adres, numer telefonu kontaktowego, leki, które przyjmuje podopieczny lub choroby, na które się leczy.
  4. Opisz sytuację. Postaraj się w prostych słowach opisać, co stało się podczas Twojej pracy – co stało się osobie starszej, a także w jakiej kondycji jest w tym momencie. Nie zapomnij też poinformować, że jesteś opiekunem osoby, która potrzebuje pomocy.
  5. Zapytaj, kiedy przyjedzie karetka. Dyspozytor udzieli Ci wszelkich informacji, które będą potrzebne (m.in. czy możesz jakoś pomóc osobie starszej aż do przyjazdu karetki itp.). Zapytaj, kiedy możecie spodziewać się przyjazdu pomocy.
  6. Czekaj z podopiecznym na przyjazd pogotowia. Wykonaj czynności, o których mówił dyspozytor lub po prostu poczekaj na pogotowie. Jeśli senior ma być odwieziony do szpitala, dowiedz się, która to placówka, a następie poinformuj o zdarzeniu agencję pracy i rodzinę podopiecznego.